Friday, November 11, 2011

Wujudkah makhluk asing?

Berikut keratan/salinan laporan daripada Utusan Online (11 Nov 2011) bahagian 'Luar Negara':

LONDON 10 Nov. - Para saintis hari ini menyangkal kenyataan White House mengenai ketiadaan bukti yang menunjukkan wujudnya makhluk asing di luar planet bumi.

Mereka turut menyifatkan pentadbiran Presiden Barack Obama tidak meneliti secukupnya ruang angkasa lepas dan menyatakan kemungkinan terdapat banyak petanda kewujudan makhluk asing pada sistem suria.

Menurut mereka, penyelidikan angkasa lepas oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) menggunakan pesawat peninjau Pioneer dan Voyager adalah terlalu kecil untuk ruang angkasa lepas, sekali gus sukar untuk mengesannya.

Phil Larson yang bertanggungjawab dalam dasar dan komunikasi di Jabatan Polisi Teknologi dan Sains bagaimanapun menjawab, kerajaan Amerika Syarikat (AS) tidak ada bukti berhubung kewujudan makhluk asing.

Bagaimanapun, dua penyelidik di Penn State university mempunyai pendapat yang berbeza dan laporan penyelidikan mereka telah diterima oleh jurnal Acta Astronautica serta disiarkan di perkhidmatan penyelidikan sains secara dalam talian, ArXiv.

Jacob Haqq-Misra dari Rock Ethics Institute dan Ravi Kumar Kopparapu dari Institut Sistem Persekitaran dan Bumi berkata, kapal angkasa makhluk asing mungkin terapung di sekitar sistem suria tetapi tidak disedari.

''Angkasa lepas yang luas terbentang dan penyelidikan yang terhad menyebabkan kita terus tidak menyedari kehadiran makhluk lain.

''Artifak ruang angkasa mungkin wujud dalam sistem suria kita tanpa disedari kerana kurangnya penyelidikan, manakala penyelidikan sedia ada terlalu kecil berbanding keluasan angkasa lepas,'' jelas kedua-dua saintis itu.

Menurut mereka, dasar laut, hutan belantara atau gua yang dalam berpotensi menjadi tempat persembunyian makhluk asing.


KOMEN:
Masyarakat jin kot.


.

No comments:

Post a Comment