Thursday, November 10, 2011

Profesional yang soleh dan bertaqwa

Malaysia kini sedang membangun. Rakyat pun sudah mampu berdikari untuk membangunkan sendiri negaranya. Melalui pendidikan yang sentiasa diperkaya dan dipertingkatkan, telah melahirkan insan yang berilmu. Melalui pendidikan peringkat tinggi, kini semakin ramai yang berjaya mendapatkan kelulusan terhormat (diploma, ijazah, sarjana, PhD) yang rata-rata akan menjadi golongan profesional.

Namun di sebalik semua kecemerlangan ini, kita seakan tertinggal sesuatu yang amat penting. Sedangkan perkara yang tertinggal inilah sebenarnya yang dapat memandu seseorang untuk mencapai kegemilangan dan kecemerlangan yang sebenar. Perkara itu ialah iman dan taqwa.

Hakikatnya pendidikan luaran saja tidak cukup. Sebaliknya sifat dalaman yang berteraskan 'kepatuhan dan ketakutan' pada Allah (Tuhan sekelian alam) itulah yang sebenarnya pembimbing manusia untuk berada di atas jalan kebenaran. Negara kita sepatutnya melahirkan lebih ramai golongan profesional yang soleh dan bertaqwa. Namun jika berdasarkan dasar pendidikan negara sekarang yang jelas gagal menerapkan pendidikan agama Islam, matlamat melahirkan golongan yang tersebut amat sukar sekali.

Tidak dinafikan, melalui peningkatan dan penambahbaikan dalam kandungan mata pelajaran yang diajar dalam sistem pendidikan negara telah melahirkan ramai golongan profesional yang cemerlang dalam bidang masing-masing. Atas dasar inilah maka negara dapat membangun seperti yang ada sekarang.

Namun persoalannya ialah - berapa ramai golongan profesional (selain bidang agama) itu,
  • Yang boleh mengimami solat jemaah?
  • Yang mampu mengimami dan memimpin solat jenazah?
  • Yang mampu mengambil alih tugas imam di masjid?
  • Yang hafal Al-Quran dan hadis, dan mengamalkannya dalam kehidupan harian?
  • Yang membaca Al-Quran setiap hari?
  • dll
Hakikatnya, semua tanggungjawab di atas (dan lain-lain peranan berkaitan agama) amnya hanya diserahkan kepada lulusan dalam bidang/jurusan agama. Walhal di kalangan lulusan agama itupun belum tentu dapat melakukan yang terbaik. Mengapa ini berlaku? Sedangkan semua tanggungjawab mengamalkan perintah agama itu adalah tanggungjawab seorang muslim! Muslim yang bertaraf profesional bukan muslimkah?

Jadi sudah sampai masanya kita semua menyedarkan diri kita bahawa tanggungjawab berkaitan agama bukan tugas lulusan agama saja. Bahkan kita semua wajib mengetahui, mempelajari dan mengamalkan semua ilmu, peranan, tanggungjawab sebagai seorang muslim, baik fardu ain mahupun fardu kifayahnya. Sebagai golongan profesional muslim, kita WAJIB menjadi insan yang beramal soleh dan dapat menerapkan prinsip ketaqwaan kepada Allah sebagai amalan kita.

Bukan itu saja. Kita juga wajib berusaha melatih dan melahirkan sumber tenaga mahir dan profesional yang soleh dan bertaqwa, supaya generasi masa hadapan akan dapat membangunkan negara dan alam ini, dengan lebih baik berbanding sekarang. Mudah-mudahan negara Malaysia yang kita kecapi sekarang akan bertambah makmur dan mendapat berkat daripada Allah.


-----------------------
p/s: Alasan 'pendidikan tak islami' ini dijadikan modal parti politik pembangkang menghentam kerajaan. Walhal isu ini perlu ditangani bersama dengan memperbaiki sistem pendidikan yang ada sekarang. Tidak semestinya perlu menukar kerajaan seperti yang dilaung-laungkan.


No comments:

Post a Comment