Tuesday, November 15, 2011

Bahagianya hati seorang cikgu bila ...

Pagi ini saya diberi peluang untuk mengajar kelas seorang pensyarah yang terpaksa 'out-station'. Saya agak kelam-kabut juga. Manakan tidak, buku teks pun tidak ada. Mujurlah ada seorang senior yang sudi mengirimkan slaid pembentangan. Bukan apa, saya kalau sudah lama tidak mengajar dan tiba-tiba disuruh mengajar, beginilah jadinya. Nak buat apa pun dah tak ingat.

Berbekalkan slaid itu saya hadiri kelas dan cuba sedaya-upaya memberikan yang terbaik untuk pelajar. Kekesalan terasa juga, kerana nampak benar persediaan yang kurang menjejaskan penyampaian. Ada masanya tersekat-sekat (baru nak berfikir), ada masa kelam-kabut. Mujurlah pelajar semuanya beri 'sokongan' (membeliakkan juga mata walaupun masing-masing mengantuk kerana terlalu bosan).

Tapi alhamdulillah, kelas pagi ini berjalan lancar. Malah silibus pengajaran yang sedikit untuk kelas pagi ini membolehkan saya menambahkan aktiviti dalam kelas. Selama 30 minit, kami semua sempatlah mengadakan sesi perbincangan dalam kumpulan. Jadi pada saya, kekurangan pada pagi ini terubatlah juga. Melalui aktiviti tambahan ini dapatlah saya menerapkan kandungan pengajaran kepada bidang yang dijalani oleh pelajar (kelas TMK/IT, tapi pelajarnya bidang kesihatan). Jadi hasilnya lebih baik. Tidaklah hanya mendengar dan menelan bulat-bulat pengajaran pensyarah (membosankan pula tu!).

Memang bagi saya, sesi pengajaran agak membosankan pagi ini. Kesal, kecewa, marah dengan diri sendiri kerana tidak bersedia awal. Di akhir sesi, saya cuma mampu memohon maaf pada semua pelajar yang terpaksa menanggung semua ini. Namun sewaktu sedang berjalan keluar, dengan tak disangka-sangka seorang pelajar menghulur secebis kertas pada saya. Di dalamnya, tertulis ayat ini,
"Tq so Much Mr. Yunos! You are the best! We proud of you! Just the way you are!"
Hahaha tak tahulah apa maksudnya. Tapi saya tersenyum lebarlah juga. Apa pun, buat pelajar-pelajar kelas SAK3002 Kumpulan 2 Sem 1 2011/2012 FPSK, terima kasih saudara-saudari. Apa lagi yang lebih menggembirakan hati seorang cikgu? Ada rezeki kita bertemu dan berceloteh lagi (dan jangan tido).


No comments:

Post a Comment