Wednesday, November 16, 2011

Susahnya membuat tinjauan pasaran...

Tinjauan pasaran memang selalu dilakukan oleh organisasi yang bergantung kepada permintaan masyarakat. Tujuannya mendapatkan gambaran terhadap potensi/sambutan sesuatu perkhidmatan yang hendak/telah ditawarkan. Sebagai pegawai muda (junior) maka sudah jadi lumrah tugas-tugas renyah ini diserahkan pada orang macam saya. Saya tidak ada masalah. Kalau itu arahan ketua, maka sebagai pegawai kenalah buat juga. Maka pergilah saya berjumpa dengan orang-orang di industri (syarikat-syarikat).

Bagi pihak industri, orang akademik ini cuma orang asing. Memang lumrah dunia akademik tidak boleh bertemu dengan industri, kerana keutamaan masing-masing berbeza. Bagi orang akademik, kebajikan itulah yang lebih utama kerana matlamat no. 1 institusi pendidikan awam (sepatutnya) ialah sumbangan kepada masyarakat. Keuntungan no. 2. Tapi bagi industri, terbalik pula.

Kalau dah berbeza keutamaan, maka bila bertemu akan adalah masalah. Saat hendak melaksanakan tugas ini, memang terasa seksanya. Dipandang serong itu satu hal. Tidak dilayan itupun satu hal. Hendak membuat orang faham tujuan kita pun satu hal. Tambahan pula tidak biasa berurusan dengan orang, lebih-lebih lagi syarikat-syarikat luar yang keutamaannya sibuk mendapatkan keuntungan. (Kamu tak fahamkah kami sibuk? Begitulah agaknya yang difikirkan).

Tapi saya bukan jual barang. Cuma hendak maklumat yang biasa-biasa dan pendapat saja. Susahkah?


p/s: Ada juga yang bersungguh membantu. Terima kasih banyak-banyak.



No comments:

Post a Comment