Friday, December 21, 2012

Mahasiswa ada kelebihan yang perlu dimanfaatkan!

Setiap manusia lahir ke dunia dengan kelebihan dan kekurangan. Ada yang sama, dan ada pula yang berbeza. Kepelbagaian ini membolehkan manusia hidup bersama dan saling melengkapi antara satu sama lain. Di sini dapat kita lihat hikmah Allah Subhanahu Wa Taala yang menjadikan kepelbagaian dalam kehidupan.

Orang yang berilmu berbeza daripada orang yang tidak berilmu (jahil). Ini kerana ilmu boleh membezakan perkara yang baik dan yang buruk. Dengan ilmu kita dapat memperbaiki kehidupan. Lebih penting lagi, dengan ilmu kita dapat mengenal Allah S.W.T. yang menjadikan kita, sekaligus menjadikan kita hamba yang soleh dan taat.

Mahasiswa (pelajar universiti atau institusi pengajian tinggi) secara teorinya ialah manusia yang berilmu. Sebagai manusia, mahasiswa ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Tetapi dengan belajar di universiti dan ditambah dengan pendidikan di sekolah, mahasiswa sudah tentu mempunyai ilmu yang memberinya kelebihan berbanding orang yang tidak berilmu. (Jika mahasiswa ada kelebihan, elakkan daripada membangga diri, sombong dan angkuh. Bagi mahasiswa yang menyedari kelemahannya, jangan pula rasa rendah diri. Perbaiki kelemahan tersebut untuk mencapai prestasi lebih baik. Setidaknya kelemahan sudah menjadi dorongan untuk memperbaiki diri, sekaligus ia adalah 'kelebihan' juga!)

Mahasiswa ada kelebihan iaitu ilmunya. Ilmu yang dimiliki hendaklah dimanfaatkan. Sesuatu ilmu itu kurang manfaatnya jika hanya digunakan untuk diri sendiri sahaja. Oleh itu mahasiswa yang berilmu kena ada kesedaran untuk mengembangkan ilmunya, dan mengajarkan kepada orang lain (misalnya menjadi tutor, pengajar, pembimbing dll sama ada kepada ahli keluarga, rakan mahupun masyarakat). Bagi orang yang berilmu, mengembangkan ilmu menjadi suatu tanggungjawab kerana dengan pengembangan dan penyebaran ilmu, masyarakat akan lebih mudah untuk membangun dan berkembang maju. 

Ilmu sewajarnya mengangkat martabat mahasiswa. Namun agak mengecewakan apabila ada kalangan mahasiswa yang terikut-ikut dengan budaya dan fahaman yang cenderung bertindak di luar batasan hingga melanggar tatasusila dan adab (cth: memecahkan harta-benda awam, atas dasar menyuarakan perasaan dan membela 'hak asasi'). Tindakan sebegini bukan setakat mengongkong mahasiswa daripada menyumbang bakti, bahkan merendahkan martabat diri yang sepatutnya dimuliakan oleh ketinggian ilmu mereka. Mereka bukan lagi agen pembaharuan/perubahan, sebaliknya menjadi agen kemusnahan pula! (ironinya mereka mendakwa kemusnahan tidak penting asalkan dapat melakukan pembaharuan!). Hal ini sepatutnya direnung oleh golongan mahasiswa agar tidak terpengaruh oleh segolongan pihak yang berkepentingan tertentu yang tidak memberi manfaat kepada mahasiswa itu sendiri.

[1] Mahasiswa tidak wajar bertindak di luar batasan peri kemanusiaan atas alasan menyuarakan pendapat. (Gambar hiasan)


Kesimpulannya, mahasiswa perlu memanfaatkan kelebihan dirinya untuk kebaikan diri dan masyarakat. Salah satu kelebihan yang jelas ada pada mahasiswa ialah ilmu. Maka salah satu tugas anda sebagai mahasiswa berilmu ialah menggunakan ilmu yang anda miliki. Lebih baik jika dapat memanfaatkan kelebihan tersebut untuk masyarakat. Jika berjaya, anda sudah memanfaatkan kelebihan/potensi diri untuk menjadi insan yang berguna.

[2] Mahasiswa ialah ejen perubahan yang berilmu. Maka tindakan mestilah dengan hikmah dan kematangan, berpendirian dan tidak dipengaruhi pihak luar yang berkepentingan. (Gambar hiasan)


Sumber imej
[1] http://i.imgur.com/MENC0.jpg
[2] http://beritaharian.org/wp-content/uploads/2011/12/ed44f0bab9impun3.jpg.jpg

.

No comments:

Post a Comment