Monday, March 19, 2012

Atas-Bawah lwn Bawah-Atas. Mana lebih baik?

Bayangkan kita berada dalam situasi yang genting. Kemudian kita minta nasihat daripada dua orang. Tapi seorang berfikir secara atas-bawah (atas ke bawah, top-down), yang seorang lagi berfikir secara bawah-atas (bawah ke atas, bottom-up). Nasihat siapa yang hendak kita ikut? Alamatnya peninglah kepala, sebab kedua-duanya merupakan cara pemikiran yang berbeza, namun lebih kurang saja kelebihan dan kelemahannya. Jadi memang sukar hendak menentukan mana yang lebih baik dan patut diikut.

Amnya terdapat dua bentuk pemikiran yang popular yang dikenal pasti diamalkan oleh manusia - iaitu pemikiran atas-bawah dan bawah-atas (juga merujuk kepada kaedah analisis masalah). Pendekatan atas-bawah ialah kita melihat sesuatu perkara itu secara umum dan kemudian memperhalusinya. Apa yang saya perhatikan, pemikiran ini selalunya lebih dimiliki oleh golongan pengurus (atau yang suka mengurus). Selalunya mereka ini berpandangan jauh kerana ingin melihat perkara secara umum semaksimum mungkin. Apabila suatu pandangan umum telah difahami, perkara yang umum ini diperhalusi dan diperincikan.

Manakala bagi pemikiran bawah-atas ialah kita melihat setiap perkara satu demi satu, kemudian cuba membentuk generalisasi dan hubungkait antara setiap perkara tersebut. Apa yang saya perhatikan cara pemikiran ini diamalkan oleh golongan teknikal ataupun mereka yang 'berfikiran mudah' (simplistic). Selalunya golongan ini tidak akan berfikir banyak sebaliknya lebih menumpukan setiap perkara satu demi satu. Bahkan sesetengahnya akan menolak sesuatu perkara yang tidak nampak hubung kait dengan perkara yang difikirkannya ketika itu (walaupun bagi orang yang berpandangan jauh nampak kepentingan perkara yang dianggap 'tidak berkaitan' itu).

Jadi jika dibandingkan antara kedua-dua cara pemikiran ini jelas sekali perbezaannya. Bagi mereka yang sudah biasa berpandangan jauh, sukar untuk melihat sesuatu secara terperinci kerana mereka sudah biasa melihat sesuatu secara umum, dan perlu memahami hubung kait perkara-perkara yang terperinci itu. Manakala bagi golongan yang sentiasa berfikiran mudah, agak sukar untuk menerima sesuatu pandangan yang bersifat jangkaan kerana mereka sukar mengaitkannya dengan perkara-perkara yang mereka dapat fikirkan.

Pendek kata, Atas-Bawah ialah pemikiran abstrak, manakala Bawah-Atas ialah pemikiran yang bersifat objektif (bukan 'matlamat', tetapi bermaksud 'jelas'). Walau bagaimanapun, cara pemikiran manusia sebenarnya tidak terhad kepada dua cara ini saja kerana kita bukanlah tahu semua perkara. Mungkin juga sebenarnya cara pemikiran manusia mempunyai pelbagai bentuk dan cara gaya yang lain, atau lebih kompleks daripada dua cara tersebut. Cuma setakat ini, cara-cara pemikiran itulah yang dapat dikenal pasti.

Amnya kita mengakui wujudnya dua cara yang dinyatakan sebagai antara bentuk pemikiran yang manusia gunakan. Jadi bagaimanakah kita menentukan yang mana satu hendak digunakan apabila berada dalam suatu situasi, atau cara pemikiran mana yang hendak kita pilih ketika menyelesaikan masalah? Jelas kedua-duanya berbeza. Jadi mustahil hendak diikutkan kedua-duanya sekaligus.

Dalam memilih sesuatu cara pemikiran, yang pentingnya ialah kita tidak boleh menetapkan secara mutlak bahawa satu cara mesti digunakan dalam semua situasi (bak kata pepatah "no single size fits all"). Jadi cara yang harus kita ambil ialah menilai sendiri bentuk situasi, perkara atau masalah yang dihadapi dan menilai sendiri cara pemikiran mana yang sesuai untuk digunakan. Ada situasi atau perkara yang lebih sesuai dianalisis menggunakan pendekatan Atas-Bawah, dan ada pula yang lebih sesuai menggunakan Bawah-Atas. Ada masanya orang lain menghadapi sesuatu situasi, menggunakan satu cara. Namun orang yang lain pula menggunakan cara yang lain walaupun dalam situasi yang sama. Jadi apa cara yang kita pilih hendaklah bergantung kepada situasi, perkara atau masalah yang dihadapi.

Ini bukanlah bermakna kita 'duduk atas pagar'. Dalam menentukan sama ada sesuatu perkara itu baik atau buruk secara mutlak adalah suatu hal yang mustahil dilakukan. Sebenarnya tidak ada sesiapa yang boleh menentukan bahawa sesuatu itu benar-benar baik atau buruk. Sebaliknya penentuan sesuatu yang mutlak itu adalah hak Allah (hanya Allah yang boleh menentukan sesuatu secara mutlak). Maka sebagai manusia, adalah lebih wajar jika kita memutuskan sesuatu perkara berdasarkan penilaian dan pertimbangan kita sendiri mengikut situasi yang dihadapi. Yang penting kita kena menjadikan generalisasi, nasihat dan pandangan orang lain sebagai panduan (tetapi bukan secara mutlak) untuk kita membuat penilaian sendiri.

Dalam apa jua hal pun, kita tidak boleh membuat pemilihan secara mutlak hanya berdasarkan aspek tertentu saja (misalnya memilih secara mutlak cara A untuk situasi B hanya kerana B sama dengan C, dan A bagus untuk situasi C). Sebaliknya kita kena mengambil pendekatan untuk mempertimbangkan pelbagai perkara, aspek dan ciri yang berkaitan sebelum membuat keputusan atau pemilihan. Misalnya dalam memilih antara dua cara pemikiran hendaklah bergantung kepada situasi. Begitu juga dalam kita menilai seseorang, kita tidak boleh menilai berdasarkan satu aspek saja tetapi semua aspek perlu dipertimbangkan.

Hidup ini penuh dengan kepelbagaian, dan kepelbagaianlah yang menjadikan alam ini 'meriah'. Tanpa kepelbagaian, mungkin hidup kita akan jadi bosan. Masalah, penderitaan dan sebagainya bukanlah semata-mata sesuatu keburukan. Jangan terkejut jika keburukan bagi orang itu mungkin suatu kebaikan bagi orang yang lain! Kebaikan dan keburukan merupakan antara ciri kepelbagaian dan sunnatullah yang Allah S.W.T. ciptakan di alam ini. Maka seharusnya kita bersyukur dengan apa jua yang kita terima atau hadapi, kerana kita sebagai manusia yang pelbagai adalah sebahagian ciptaan Allah. Kita sebenarnya saling melengkapi antara satu sama lain justeru wajarlah kita menerima kelemahan orang lain sebagai satu ciri kepelbagaian. Jadi tidak kiralah cara pemikiran mana yang kita pilih, asalkan ianya sesuai dan memberi hasil yang baik.

Sebagai rumusan, terdapat dua cara pemikiran yang dikenal pasti iaitu Atas-Bawah (abstrak) dan Bawah-Atas (objektif). Namun tidak ada satu cara yang benar-benar sesuai untuk semua perkara tetapi hendaklah dipilih mengikut kesesuaian keadaan. Kepelbagaian cara hendaklah diterima kerana ia merupakan satu ciri kepelbagaian ciptaan Allah.


.

No comments:

Post a Comment