Thursday, November 03, 2011

Apa peranan guru?

('Guru' yang saya maksudkan ialah semua golongan pendidik, dan bukan setakat guru sekolah.)

Apakah peranan guru? Ini merupakan satu soalan yang sangat kurang bijak untuk ditanyakan pada orang ramai. Umum pasti mengetahui peranan guru ialah mengajar pelajarnya untuk menjadi orang yang berilmu.

Pada zaman-zaman dahulu - misalnya zaman ulama besar seperti Imam Ghazali dan Imam Syafie r.a., para pelajar sangat memuliakan dan menghormati guru. Begitu juga zaman datuk-nenek kita dahulu, guru-guru sangat dihormati dan dipandang mulia oleh masyarakat. Mengapa golongan guru dimuliakan? Tentunya kerana ilmu yang mereka miliki dan ajarkan kepada masyarakat, melalui pendidikan kepada pelajar-pelajar mereka. Guru-guru bersusah-payah memberitahu, menerangkan, menulis, membimbing, memperbetulkan dan melakukan pelbagai usaha lain bagi memastikan pelajar-pelajar mereka memahami ilmu yang disampaikan.

Disebabkan usaha ini, maka guru-guru dipandang mulia kerana mereka mengubah taraf seseorang individu daripada rendah (tidak berilmu) kepada tinggi (berilmu). Bahkan ada mengumpamakan guru itu 'ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi kegelapan'. Betapa tingginya sanjungan masyarakat pada guru.

Namun jika dilihat pada hari ini, pelajar-pelajar di sekolah mahupun di institusi pengajian tinggi seperti tidak lagi memuliakan golongan guru. Lihat saja apa yang berlaku di sekolah. Pelajar mengherdik, memaki malah sanggup mencederakan guru. Sementara di IPT, golongan yang dianggap cerdik (terpilih untuk masuk ke IPT) pun seakan hilang rasa hormatnya pada pensyarah masing-masing. Sedang guru mengajar di depan, pelajar sibuk bersembang di belakang. Hal ini mungkin nampak remeh, namun jika kita sebagai guru diperlakukan begitu, apa rasanya? Tentulah akan tersinggung. Tanyalah mana-mana guru yang ikhlas mengajar. "Ya, saya kecewa". Jadi mengapa agaknya perkara ini terjadi? Mengapa nilai penghormatan pada guru makin merosot?

Saya lebih berpendapat salah satu puncanya ialah daripada guru itu sendiri. Kalangan guru-guru sekolah ramai yang merungut gaji mereka kecil dan tidak padan dengan kerja. Bahkan pensyarah universiti yang gajinya mencecah belasan ribu pun masih ada lagi yang merungut. Sesetengah golongan pendidik ini pula hanya sibuk mengejar pangkat, hinggakan pelajar terabai. Ada yang malas mengajar, ponteng dan sebagainya.

Kalau beginilah sikapnya, hanya lebih pentingkan gaji dan pangkat, apakah lagi yang hendak dimuliakan pada seorang guru? Dalam hal ini guru-guru itu sendiri yang meletakkan diri mereka di taraf yang rendah, dan wajarlah kalau pelajar-pelajar mereka bersikap kurang ajar. Apa lagi yang hendak dihormati?

Adakah guru-guru sengaja atau terlupa tanggungjawab dan peranan mereka? Atau mungkinkah guru-guru sekarang memang tidak tahu peranan mereka? Saya pun tidak tahu. Apa yang saya tahu, mendidik dan membimbing insan mengenal Allah itu satu ibadah, dan di situlah sebenarnya 'kemuliaan' dan peranan sebenar insan bergelar 'guru'.


(Sekadar peringatkan diri sendiri.)


p/s: Apa makna 'cikgu'? Nampak macam akronim bagi 'encik guru' (macam 'berdikari'= berdiri atas kaki sendiri). Betul ke?

No comments:

Post a Comment