Tuesday, November 08, 2011

Apa beza integrasi dengan kesatuan?


Pelbagai komponen diintegrasi untuk membentuk suatu entiti (SUMBER)
Integrasi bermaksud dua atau lebih pihak yang terpisah bersatu untuk membentuk dan bertindak sebagai suatu komponen, sama ada melalui percantuman, gabungan, saling interaksi, sokong-menyokong atau apa saja bentuk gabungan. Integrasi amnya akan menghasilkan sinergi.

Integrasi bukan seperti kesatuan, iaitu setakat mencampur atau menggabungkan pihak-pihak dalam satu unit yang sama. Konsep gabungan seperti itu hanya akan menghasilkan nilai 'campur' atau kumulatif (1+1=2). Sebaliknya integrasi seharusnya menghasilkan hasil keluaran berbentuk sinergi 1+1=3! Sinergi lebih dari sekadar percantuman, kerana sinergi menghasilkan sesuatu yang lebih baik atau tinggi nilai outputnya berbanding hasil percantuman.

Selalunya kita beranggapan sesebuah sistem dapat berfungsi dengan hanya menggabungkan pelbagai fungsi daripada pelbagai komponen. Tapi sebenarnya, fungsi sistem adalah minimal atau mungkin sistem tidak dapat berfungsi langsung jika tiada sinergi antara komponennya.

Perbezaan antara integrasi dan himpunan komponen boleh diibaratkan seperti sekumpulan kambing dengan seekor serigala. Seekor kambing yang bersendirian jelas lebih mudah ditangkap oleh serigala. Tapi adakah dengan duduk dalam kumpulan dapat menjamin keselamatan kambing?

Sebenarnya bagi kambing yang duduk dalam kumpulan sekalipun, jika kambing-kambing lain tidak berusaha membantunya semasa diserang, maka keadaan kambing itu tidak berbeza dengan keadaan berseorangan. Lebih buruk lagi, jika semua kambing-kambing yang tinggal terus bersikap serupa, maka kesemua kambing-kambing itu akan dibaham serigala. Inilah gambaran sesebuah sistem yang tidak mengintegrasi komponen-komponennya.

Namun jika setiap kambing dalam kumpulan itu bekerjasama melindungi satu sama lain, maka bukan saja serigala itu tidak berani untuk menyerang, bahkan kambing-kambing itu mampu menyerang pula serigala itu dan menumpaskannya. Jadi dengan adanya integrasi usaha antara komponen-komponen dalam sistem bukan sahaja melindungi kepentingan sistem dan komponennya, bahkan meningkatkan keupayaan sistem tersebut.

Konsep integrasi amat penting terutama dalam pembangunan perisian. Ada perisian yang terpaksa dibangunkan secara bermodul, berorientasikan objek, dan sebagainya yang berupa komponen-komponen yang berintegrasi membentuk perisian utama. Jadi konsep integrasi perlu diterapkan kepada komponen-komponen perisian, supaya perisian utama dapat memainkan fungsinya dengan berkesan.

Sebuah sistem boleh terbina daripada pelbagai komponen dan modul yang diintegrasi bersama (SUMBER)




No comments:

Post a Comment