Monday, May 30, 2011

منوليس جاوي

مولاءي هاري اين ساي اكن توروت منوليس ماسوكن بلوڬ دالم جاوي دڠن دسرتاكن ترنليترسي روميڽ. تريما كاسيه كڤد ’صفتريد جاوي رايتر اونلاين*‘ كران مڽدياكن كمودهن منوليس جاوي سچارا اونلاين

(Mulai hari ini saya akan turut menulis masukan blog dalam jawi, dengan disertakan transliterasi ruminya. Terima kasih kepada 'Softrade Jawi Writer Online*' kerana menyediakan kemudahan menulis jawi secara online)

Nota kaki:

* Pengguna Mozilla atau Firefox, perlu set ketetapan pelayar dahulu. Rujuk cara set ketetapan


Boleh juga cuba gunakan enjin transliterasi automatik TERUJA (Transliteration Engine for RUmi to JAwi) untuk penukaran secara automatik dan pantas rumi kepada jawi. Berikut adalah cara mudah dan pantas menulis jawi (bagi yang belum biasa menaip jawi):
  1. Taip teks dalam bentuk rumi. Gunakan enjin transliterasi TERUJA untuk menukar teks rumi kepada jawi,
  2. Kemudian salin ke dalam Jawi Writer dan perbaiki ejaan (kerana TERUJA masih mempunyai banyak kelemahan dari segi ejaan dan simbol).
  3. Salin dan tampal semula teks daripada Jawi Writer ke dalam dokumen anda.
Cara ini saya gunakan untuk menulis versi jawi bagi masukan sebelum ini. Cuma setakat ini hasilnya tidak berapa memuaskan, kerana agak sukar memasukkan teks rumi cth 'Google' ke dalam teks jawi, melainkan ditulis dalam jawi sebagai ڬوڬل . Sepatutnya perlu dikekalkan sebagai 'Google' juga.


No comments:

Post a Comment